среда, 12. децембар 2018.




U emisiji Bolja zemlja, gostovao neki prof., koji treba da održi govor, predavanje, uvodnu reč, na skupu, povodom niske cene jabuka ...

Sve je lepo rekao dotični profesor, treba proširiti asortiman jabuke, posebnu pažnju dati na organsku proizvodnju... Jedino kod proširenja proizvodnje, bilo da je lešnik ili bilo koja druga voćka, povrćka, nekako uvek se ugledamo na neke druge zemlje, ali ni u jednoj rečenici ne pokažemo da smo uzeli u obzir bitan element, a to je P, površina  te zemlje, na koju se ugledamo.
Tako, eto, Italija se prostire na P od 303.338km2,
a Srbija ima P = 88.361km2.
Prema tome, oni mogu da prošire neku svoju proizvodnju lako i jednostavno. Kod nas proirenje neke proizvodnje, po meni, onako laičkim rezonom i logikom, morali bismo nečega da se odreknemo u korist tog proširenja, da neku drugu proizvodnju smanjimo ili čak da se neke druge proizvodnje potpuno odreknemo i okrenemo tom oroširenju, preusmerimo na to proširenje. Dugoročno posmatrano, da li se to usplati? Voće nije jednogodišnja biljka, čak šta više, kid svakog zasada se čeka na rod minimum 3 godine, a često i po 7 godina. Ni to nije zanemarljiv elrment u toj kalkulaciji.
I baci se čovek na proizvodnju takve voćke, gde se čeka 7 godina, jer je neko to ishvalio na sva usta i ... kroz 4-5 godina se okrene priča, da je rentabilnije gajiti neku drugu vrstu, postoji dobro tržište za ...nešto drugo ... Zvuči glupo i neozbiljno.
Ne ugledajmo se na druge zemlje. Razmotrimo veċ jednom šta najbolje uspeva na našem tlu, koliki prostor možemo realno izdvojiti za takvu proizvodnju, razraditi tržište tokom rasta tih biljaka, da kad krene prvi izbiljniji rod imamo gde da ga plasiramo ... Jednostavno učinimo da taj proizvod bude naš brend i to je to.
I sa malom količinom takvog proizvoda možemo imati dobar prihod. Kao onaj Novi Zeland sa nekakvim Manuka medom. Ne bave se tamo svi pčelarenjem, niti imaju tolike prostore pokrivene manukom, sa koje pčele sakupljaju nektar... Ali, oni su od tog posla načinili brend. I na takve se možemo ugledati. A koliko čega ko proizvodi, to zavisi od mnogih faktora i ne možemo se na takve ugledati iz vrlo, vrlo objektivnih razloga.

Нема коментара:

Постави коментар